Ingatkan Dia – Bab 2

Standard

 

Aku tilik jam di pergelangan tanganku. Rupanya baru pukul tujuh lima puluh minit pagi. Sampai sahaja di hadapan pintu masuk tempat kerjaku di Pulau Sakra, aku melambai tanganku ke arah Muthu yang berkerja sebagai pegawai keselamatan. Sudah tiga tahun aku berkerja sebagai pengurus di bahagian logistik syarikat kimia yang berpangkalan di Jepun.

 

Kebanyakkan pengurus kanan dan pegawai atasan di tempat kerjaku terdiri dari pekerja Jepun. Pengurus kananku baru sahaja ditukar ke ibu pejabat di Tokyo dan kini tempatnya digantikan oleh Encik Tetsutya Nakamura. Teknisyen dan jurutera pula terdiri dari rakyat tempatan dan luar negara. Tidak ramai wanita yang bekerja di komplex ini. Yang ada hanya segelintir yang bekerja di bahagian administrasi.

 

Seperti biasa, sebelum waktu kerja ramai pekerja-pekerja Jepun di syarikat ini akan bersenam setengah jam Aku lihat mereka baru sahaja habis bersenam. Sama seperti di sekolah, lagu-lagu irama perlahan akan dimainkan di seluruh kawasan loji kimia bagi menandakan waktu kerja akan dimulakan. Begitu juga waktu akhir kerja, akan dibunyikan loceng untuk memberitahu pekerja-pekerja yang berkerja di komplex itu. Aku terus ke tempat persalinan untuk mengenakan unifom, helmet dan kasut keselamatan. Di komplex kimia ini, tahap keselamatan amat diutamakan memandangkan tempat ini boleh diklasifikasikan sebagai tempat yang sangat berbahaya.

 

Setelah berpuas hati dengan penampilanku, aku terus keluar dari bilik persalinan bahagian wanita. Aku lihat tempat pakir yang sedari kosong kini sudah penuh. Aku mengambil basikal yang disediakan oleh pihak pengurusan untuk ke pejabatku yang terletak agak jauh dari bilik persalinan. Semasa aku mengayuh basikal, ramai jurutera dan teknisyen akan melambai atau tersenyum ke arahku. Biasalah.. tidak ramai ‘bunga’ yang bekerja di loji ini. Yang ada pun kebanyakkan yang sudah berpunya atau berkahwin. Mentelaah lagi, aku satu-satunya wanita Melayu yang berkerja di komplex kimia.

 

Sampai sahaja di pejabatku yang terletak di atas gudang, aku ternampak Stacy yang sudah sibuk menaip di papan komputer. Razak , penyelia gudang pula sudah sibuk untuk ke gudang bagi memberikan taklimat kepada pekerja-pekerja gudang dan pemandu forklif sebelum memulakan kerja. Aku buka helmet keselamatan dan mencapai sekeping kertas yang diletakkan di atas meja. Apalagi yang mamat Jepun ni nak. Hatiku berkata geram. Encik Akihito Tanaka adalah seorang pengurus kanan bahagian keselamatan dan kualiti amat cerewet orangnya. Aku mengeluh panjang kerana bakal berdepan dengan soalan-soalan yang akan dihamburkan tidak lama lagi. Mataku terpandang sepeket kopi dan dua karipap yang diletakkan di atas meja. Aduhai, siapa pulak yang berikan sarapan percuma ni.

 

“Stacy, siapa yang letakkan kopi dengan karipap ni?” tanyaku. Stacy memalingkan mukanya ke arah ku.

 

“Aku rasa Raimi, budak bahagian ‘production’.”

 

“Yang mana satu?” tanyaku

 

“Alah, Raimi yang naik motosikal BMW berwarna hitam. Takkan kau tak kenal?” omel Stacy. Mata Stacy masih tertumpu di skrin computer di hadapannya.

 

“Ohh, yang itu. Dia nak bagi aku karipap dengan kopi buat apa?” tanya aku kehairanan.

 

“Tanya pulak. Mestilah buat makan. Eh..yang lambat kau datang hari ni kenapa?”

“Biasalah, bas lambat,”  jawabku selamba. Aku segera menarik kerusi sebelum melabuhkan punggungku di atasnya.

 

“Bas yang lambat atau kau yang lambat?” tanya Stacy seperti seorang pegawai penyiasat.

 

“Bas yang lambat. Aku cepat hari ni.” balas aku sambil ketawa.

 

“Aku dah agak dah. Oklah, jangan kacau aku buat masa ini. Nak siapkan laporan yang kau nakkan semalam. Nanti silap haribulan ‘appraisal’ aku kau bagi sedikit. Bonus pun aku dapat sedikit.”

 

Stacy terus menyambung kerjanya yang tergendala. Aku terus menolak kerusi dan mengambil kopi dan karipap. Helmet keselamatan terus ku pakai.

 

“Mana kau nak bawak karipap tu Zafirah?”

 

“Amoi, kau diamlah. Pergi buat kerja. Kata tadi tak nak aku kacau. Sebenarnya, aku nak sedekahkan karipap dan kopi ni dekat Pakcik Rosli.”

 

“Ini bukan karipap semalam tau. Yang ini Raimi baru beli. Tadi aku nampak Raimi beli di kantin” jelas Stacy.

 

“Aku tahulah kopi dan karipap ni baru.  Aku dah terasa kekenyangan sebab sarapan di rumah. Lagipun aku takutlah kopi dan karipap ni ada jampi-jampi.” Aku ketawa terkekek-kekek.

 

“Takut rupanya kau siang malam termimpi si Raimi je. Kau ni takut sahaja. Aku lihat Raimi orangnya okay je. Kau dengan dia sama-sama bujang. Aku dengar kerjanya pun bagus.”

“Aku tahulah dia tu teknisyen kanan dan tak sama taraf dengan kau. Tapi dia budak baik lah Zafirah. Tak salah kalau kau dengan dia ada apa-apa hubungan,” kata Stacy bersahaja.

 

“Ok, kalau macam begitu kau ambil karipap dan kopi ini. Tak payah aku nak melangkah masuk gudang jumpa Pakcik Rosli. Lagipun, sekejap lagi si mamat Jepun Akihito Tanaka-san tu akan bertapa dekat sini minta itu.. minta ini.”

 

“Tak nak lah aku.” Stacy menggelengkan kepalanya.

 

“Kenapa kau tak nak. Tadi beria aku dengar yang kau tak mahu aku berikan karipap dan kopi ini kepada Pakcik Rosli.”

 

“Nanti aku pula yang termimpi-mimpi si Raimi,” jawab Stacy

 

“Aku ingat kau tak takut. Rupanya takut juga si Amoi ni.” Stacy menggeleng-gelengkan kepalanya sambil tersenyum. Aku terus turun ke gudang untuk memeriksa keadaan di sana dan juga memberikan sedikit taklimat tentang keselamatan dan kerja yang harus dilakukan di gudang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s